το Σαρανταήμερο των Χριστουγέννων

πό 15 Νοεμβρίου ρχίζει Νηστεία τν Χριστουγέννων.

περίοδος ατ νομάζεται «Σαρανταήμερον», γι ν διακρίνεται π τν λλην τεσσαρακονθήμερον Νηστείαν το Τριδίου, πο εναι αστηρότερη, τν καθαυτ «Μεγάλην Σαρακοστήν».

Πρόκειται γι μι περίοδο ψυχοσωματικς προετοιμασίας γι τν ορτασμό τς σεβάσμιας ορτς τς Γεννήσεως το Σωτρος μας Κυρίου ησο Χριστο.


ς πρς τν Νηστεία τν τροφν πάρχουν δύο κδοχές:

Ατοί, πο θέλουν ν τιμήσουν τ Εσόδια τς Θεοτόκου κα ν κοινωνήσουν κατ τν όρτιο Λειτουργία (όπου κα ρχίζουν ν ψάλλονται ο Καταβασίες τν Χριστουγέννων) νηστεύουν κανονικ ως τς 20 Νοεμβρίου, ν π κε κα πέρα καταλύουν ψάρι Τρίτη-Πέμπτη-Σάββατο-Κυριακή, ως 17 Δεκεμβρίου.  

Ο πόλοιποι ρχίζουν τν κατάλυσιν χθύος π σήμερα, λλ θ τ διακόψουν στς 12 Δεκεμβρίου. (Εσόδια 21 Νοεμβρίου, καταλύεται Ψάρι, ποιαδήποτε μέρα κα ν συμπέση, ς Θεομητορικ ορτή).

 

διαφορά μ τν Μεγάλη Σαρακοστ εναι μφανής. Τότε, πιτρέπεται μόνον κατάλυσις λαίου-Θαλασσινν κα Ονου, μόνον τ ΣαββατοΚύριακον, σχθύος δ μόνον το Εαγγελισμο κα τν Βαων.

 

Παράλληλα περίοδος το «Σαρανταημέρου» τν Χριστουγέννων εναι πιεικέστερη κα λαφρότερη κα ς πρς τν γενικότερη γκράτεια περ τ γκόσμια. πότε, τέλεση Μυστηρίων (γάμου κυρίως) παγορεύεται μόνον τν τελευταίαν βδομάδα, τοι  πό 18 ως 25 Δεκεμβρίου (συμπεριλαμβανομένης κα τς κυριωνύμου μέρας τν Χριστουγέννων -γι ν μν ποσπασθομε π τν πιζητούμενη πνευματικ ξαρσι).  

Διαφορ πίσης π τν Μεγάλη Τεσσαρακοστ χουμε ς πρς τς τελούμενες Θ.Λειτουργίες. κε τ πνεμα πένθους, σωστρεφείας, μετανοίας, καθς κα ναμον δραματικν γεγονότων πρς πολύτρωσιν το Γένους μας, θέλει τν οσιωδς πανηγυρικ Θ.Λειτουργία ν τελεται μόνον Σάββατον κα Κυριακή, παραχωρε δ γι τς Καθημερινς, πρς νάπαυλαν και παρηγορίαν τς συνεσταλμένες Προηγιασμένες, Τετάρτην κα Παρασκευήν, καί, κατ᾿ ξαίρεσιν στς μνμες διακεκριμένων γίων (Σαράντα Μαρτύρων, γίου λεξίου κλπ).

πως εναι γνωστόν δέ, στς Προηγιασμένες δν πραγματοποιονται λειτουργικς Μνημονεύσεις, διότι δν τελεται Προσκομιδή.

ντίθετα, στ «Σαρανταήμερο» τν Χριστουγέννων, πο εναι «λαφρότερη» Νηστεία μ ναμον το κοσμοχαρμοσύνου γεγονότος τς Θείας πιφανείας, πιτρέπεται (κα σχεδν πιβάλλεται -χει πικρατήσει) Καθημερινή τέλεση τς Θ.Λειτουργίας, μ τν νάλογη λειτουργικ Μνημόνευσι νομάτων προσφιλν μας, ζώντων τε κα κεκοιμημένων, κατ τ λεγόμενον «Σαρανταλείτουργον».

 

Πραγματικ «ξεσηκώνονται» ο χριστιανο κα προστρέχουν στς νορίες, δίνοντας τ νόματα τν οκείων τους κα κούγοντας καθημεριν τ προεόρτια τροπάρια.

δ, ς διευκρινήσουμε τι πό 15 ως 25 Νοεμβρίου στ μνολογικ περιεχόμενο τν κολουθιν πικρατε ορτ τν Εσοδίων. π τς 40 μέρες το Σαρανταημέρου, ο 10 πρτες εναι ταγμένες σ Κείνην, τν Πανάχραντη κα Πανακήρατη Κόρη, τς π νηπιακς λικίας τεταγμένην ες τ Μυστήριον τς Βουλς το Θεο..  

 

τέλεση το σαρανταλείτουργου ποτελε πολ μεγάλη ελογία γι λους, τν ερέων πρόθυμος κόπος κα τν ψυχν εεργεσία. Πολλο χριστιανο (νοικοκυρς δίως) προσαρμόζουν τ πρόγραμμά τους κα ρχίζουν τσι τν κάθε μέρα τους.

 

γιος γνάτιος Θεοφόρος λέγει: «Σπουδάζετε πυκνότερον συνέρχεσθαι ες εχαριστίαν κα δόξαν Θεο». Κα δού· μς δίδεται εκαιρία.

 

Μ λησμονομε πίσης κα τν Φιλανθρωπία. ναμένοντας τν μεγίστη Φιλανθρωπία, πο δειξε Παναγαθος Θες μας στ γένος τν νθρώπων κα εδικ πρς τος χριστιανούς, τν καθένα μας, ς στρέψουμε τ νδιαφέρον κα τν φροντίδα μας πρς ναξιοπαθοντες κα χειμαζομένους δελφούς μας, τείνοντας χερα βοηθείας. Γι᾿ ατν κριβς τν λόγο, κα κκλησία μας κηρύσσει ατν τν ποχ «βδομάδα γάπης, γι ν συγκεντρώσει βοήθεια πρς δυσημεροντας δελφούς μας, λλ κα λες ο νορίες κα ο χριστιανικο Σύλλογοι τοιμάζουν δέματα γάπης γι τ χριστουγεννιάτικο τραπέζι τν πτωχν.