ο Αναπεσών

Η Προφητεία του Πατριάρχη Ιακώβ «αναπεσών κεκοίμησαι ως λέων» αναφέρεται στον υπέροχο απόγονό του, τον Μεγάλο Αναμενόμενο, τον Μεσσία.
Και αναφέρεται ειδικά στην κατάσταση της Θανής Του, όπου κατά το Μ.Σάββατο «ύπνωσεν ως Θεός».

Ωστόσο, στη Βυζαντινή Αγιογραφία εικονίζεται ως Παιδίον, μέσα σε λιτό ανάκλιντρο, με την ονομασία μάλιστα «ο Αναπεσών». Και αναφέρεται στην στιγμή της Θαυμαστής Ενανθρωπήσεώς Του και ειδικά στη στιγμή της Γεννήσεως. Δίπλα Του η Παναγία στοργική και πανευλαβής..

Γιατί αυτό;; Ποια σχέση έχει η Θεία Γέννηση του Υιού και Λόγου του Θεού με την Θυσία και την Πανάμωμη Ταφή Του;;
Το θέμα εξηγείται από την Θεολογική Αλήθεια ότι η Συγκατάβαση, Ενανθρώπηση, Γέννηση κατά το ανθρώπινο του Θεανθρώπου, είναι ταυτόσημη με την Κένωση και το πρώτο απαύγασμα του Πάθους.
Υπερβαίνει Εκείνος, ο Ομοούσιος Υιός και Λόγος, ο Συγκάθεδρος και Συνένδοξος του Θεού Πατρός και του Πνεύματος, υπερβαίνει το άφθαστο Μεγαλείο Του, την Απρόσιτη Θεία Του, Παντοκρατορική Φύση Του, και Κενούται, γίνεται «ό ουκ ήν»..
Κι εμείς εκπληττόμεθα, θαυμάζουμε, προσκυνούμε..
Και πλήρεις συγκινήσεως και κατανύξεως, ευγνωμονούμε και δοξολογούμε..
 .